El Clasico, får jag verkligen heja på Real Madrid?

 



I somras nussades det, men knappast ikväll

 

El Clasico ikväll och som vanligt förvirras jag lite av mina känslor. Om någon inte hänger med på vad el Clasico innebär så är det de två största lagena i världsmästarlandet Spanien som möts i en ligamatch där mycket står på spel. Det är jämnt i la Ligas topp och ikväll avgörs 3 viktiga poäng men man får också en viktig förvarning om hur säsongen kommer sluta mellan dessa två. Barcelona spelar hemma på Camp Nou, så ett oavgjort för Real Madrid är helt klart godkänt.

Jag tänkte därför punkta upp några skäl till att hålla på antingen Barca eller Real, naturligtvis finns det många fler men här är några. Till att börja med kan jag lika gärna komma ut ur garderoben: jag vill se Real vinna ikväll!

Det är  något med Barcas självgodhet som äcklar mig, och jag är trött på att se den där lilla fluffiga vätten tossa runt i sin autistiska fotbollsvärld, med kashmirtröjan Pep, "Filosofen", pekandes hitan och ditan.
Samtidigt är deras spelstil något jag kan både njuta och irriteras av, Barcafansen skryter över det höga bollinnehavet medan resten av världen försöker påminna dom om att det inte är en tävling i att hålla boll.

Nåväl, Barcelona FC vs. Real Madrid.

 

1. RIVALITETEN MELLAN STÄDERNA.

 

Madrid har härskat över Spanien och katalanerna i Barcelona sedan medeltiden. Rimligtvis borde man alltså heja på de som slåss mot sina härskare och vill slå sig fria.

 

Ställningen:
Barcelona 1
Madrid

 

2. LAGENS HISTORIK

 

De senaste 25 åren har la Liga vunnits av endera laget utom vid fyra tillfällen. Det är också därför la Liga alltid kommer irritera mig gränslöst mycket i kontrast till jämnheten i Premier League just nu som är något som är riktigt bra för fotbollen. Whatever.

 

De senaste åren har Barcelona varit de som legat i täten i Spanien, men historiskt sett är Real Madrid Europas absolut bästa lag enligt all statistik. Real har vunnit mest saker flest gånger, la Liga, spanska cuper och europeiska cuper och ligor.

 

Nu vill Real Madrid ta tillbaka den spanska tronen och har satsat miljoner, nja, över miljarden kronor på nya spelare såsom <3 Özil <3 (jag återkommer till spelarna senare) och framför allt har dom anställt världens bästa tränare José Mourinho (återkommer även till detta).

 

Barcelona har också köpt stora spelare såsom David Villa, men inte till samma grad som Real. Barca tillförlitar sig framför allt till sin extremt karaktäristiska spelstil och de egna framtagna spelarna där spelstilen sitter i ryggmärgen sedan ensiffrig ålder. De senaste åren har de själva, och många andra med dom kallat dom för världens bästa lag.

 

För några år sen skulle man kanske kallat Barcelona för det mest ödmjuka laget medan Real Madrid varit lite divigare och lite mer extravaganta (tänk Ronaldo) och likaså deras fans. Jag vill nog påstå att detta inte gäller längre. Med framgången Barcelona haft de senaste åren följer också vissa sjukdomar såsom medgångssupportrar världen över och spelarnas egon växer sig orimligt stora.

 

Här blir det lite svårt. Ska man se historiskt så torde jag månne heja på Barcelona, men ser jag till de senaste åren ser jag hellre att Real vinner ikväll, och ligan i år, för det är bättre för spansk fotboll och världsfotbollen med den om inte Barcelona tar över för gott.

 

Ställningen:
Barcelona 1
Real Madrid 1

 

3. SPELARNA!

 

Ikväll kommer vi se en match med många av världens absolut bästa spelare som hamnat i de två spanska lagen liksom flugor på ett klisterpapper.

 

Real Madrid har kanske världens bästa och gulligaste målvakt, Iker Casillas, den spanska landslagsmålvakten. Dom har Hästen Ramos i försvaret som är den spanska klyschan konserverad i människokropp vilket bara får mig att älska honom ännu mer. (Hans favoritintressen är tjurfäktning och flamenco och typiskt för Realspelarna älskar han mode.) Xabi Alonso, Kaka, Higuain, etc. Fantastiska spelare.
Nyförvärven såsom Özil som blev älskad av hela världen i VM. Han och landsmannen Khedira snackar varken engelska eller spanska och hade det lite svårt med kommunikationen i början men Özil har gett ännu mer framåt i laget.
Sist men inte minst: Ronaldo. Fotbollens lilla bitch, hatad och även lite älskad, gråter varje match och var ett tag kalsongmodell i första hand och spelare i andra hand. På senaste tiden har han återigen visat vilken sjukt fantastiskt spelare han är. Skicklig, dramatisk och skoningslös.

 

Barcelona. Vad ska man säga. Puyol, denna underbara hängivna back, älskad i hela världen. Pique, Xavi!!, Dani Alves, David Villa. Messi. Messi Messi Messi. Den pyttelilla supersnabba dribblaren, omöjlig att stoppa. Den lilla argentinaren som bara är fotboll kom till Barca som 13-åring och är väl ett ultimat exempel på en egen framtagen Barcelonaprodukt. Det tar inte slut. Här finns både fantastiska köpespelare och de egna produkterna.

 


Messivoodoo under VM

 

Barcelona har ett starkt sammansvetsat lag där det förväntas att man anpassar sig till deras värld och spelstil för att verkligen välkomnas in (vi vet hur bra det gick för Zlatan.) LAGET Barcelona förundrade mig i början, men det gick en Barcelonainflation världen över (naturligtvis inte deras fel utan sker naturligt med de absurda framgångarna) och jag har svårt att förlåta Zlatans situation där. Jag förstår att det inte fanns utrymme för hans jätteego i Barcelonasekten, men mitt hjärta tillhör Zlatan.

 

I Real är det lite mer drama och flärd, tårar och mindre egna produkter. I Barcelona lite mer fotbollsautism, Messifluff och Puyollockar, en fotbollssekt med ett eget spel. Båda lagen anklagas för att dyka lite för lätt på planen ibland, men ingen gråter väl någonsin så mycket som Ronaldo.

 

Sett till detta, vad borde man välja här? Jag har mer respekt för vad Barcelona åstadkommit, absolut. De har konsekvent hållit sig till en metod och en spelstil och kammar hem framgångarna nu. Sen så uppskattar ju jag drama kring fotbollen och jag har nog fler riktiga älsklingar i Real just nu, men där är det återigen hjärtat som styr mig bort från fotbollsgeniet Messi till glädjen i att kärlekshata Ronaldo. LAGET Barcelona beundrar jag. Spelarna i Real gillar jag mer för tillfället (förlåt Puyol). Poängen måste delas här. Eller. Nej jag borde ju välja Barcelona så jag gör det, men hjärtat är ej där på denna punkt heller.

 

Ställningen:
Barcelona 2
Real Madrid 1

 

4. TRÄNARNA!

Inte så svårt att se hur detta kommer sluta.

 

Barcelonas tränare Pep Guardiola är 1 snygg och 2 jävligt irriterande. Men nog om detta. Han pensionerades nyss själv från Barcas trupp och är därför som i symbios med spelarna och fortsätter att mana fram den kreativa spelstil de är så kända för. Han har stark förståelse för spelet och spelarnas situation, men är väl inte känd som en stor taktiker i första hand.

 

Pep ÄR Barcelona. Han växte upp i deras akademi och är perfekt man att ta över ett redan fungerande lag och låta Barcelona fortsätta vara just Barcelona. Detta gör honom totalt ointressant för mig. Läs mina tidigare poster för övrigt ältande om "Filosofen" som Zlatan kallade honom (LOL).

 


Men du Pep. Verkligen? Lila tröja? Titta lite till vänster om dig så ser du Mourinho och Ancelottis gråa kostymer så minns du till nästa gång att det inte är t-shirt time när fotot ska tas.

 

José Mourinho. Världens bästa tränare. Han är det! Sällan serveras fakta och sanningar så kompletta som denna. Han är liksom Pep 1 snygg och 2 irriterande, men det som är irriterande med Mourinho är så mäktigt och underbart och 100% taktik, alltid. Han är "The Special One", myntat av honom själv, såklart, och det är därför vi älskar honom.

 

Förra året slog Mourinhos Inter ut Barcelona i Champion League, världens "bästa" lag förlorade mot världens bästa tränare, för portugisen Mourinho vinner allt, vart han än går. Till skillnad mot Pep så har han inte alltid serverats ett komplett lag att konservera och behålla, han har byggt upp lag till oanade framgångar. Han gör det med spelarköp och taktik, av och på plan. En hel del av spelet spelar han i medierna, det psykas och leks med motståndarna, han manipulerar alla kring sig och spenderar hela dagarna studerandes motståndarnas svagheter. Han är så jävla rolig. Åh nu myser jag.

 

Han tog ett halvrisigt lag som Porto till ligaguld i Portugal, och till segrare i Champions League! Jag skulle vilja se Pep göra något liknande. Nej helt ärligt vill jag inte det, och jag behöver inte direkt oroa mig för att behöva göra det heller.

 

 

José Mourinho har inte förlorat på hemmaplan i över 140 matcher.
Men Gud jag orkar inte, hur kan Mourinho finnas?

 

Ställningen:
Barcelona 2
Real Madrid 2

 

5. VILKET RESULTAT ÄR "BÄST FÖR FOTBOLLEN"?

 

Att bara köpa på sig spelare och därigenom spela hem seger gillar jag inte, men det krävs också mer än så. Det krävs en skicklig taktiker såsom Mourinho som leder laget och inger respekt. Reals inköp är så mycket mer än ett gäng legosoldater. För mycket pengar är inte bra för fotbollen, men det handlar också om att använda pengarna väl och det gör Mourinho, knappast Guardiola.
En vinst för Real Madrid är bäst för att bevara dramatiken i la Liga så konkurrensen lever kvar på en jämn nivå så det åtminstone är två lag i topp av tabellen. Real leder just nu vilket är så otroligt skönt. Dessutom känns det skönt om Barcelona tvingas förnya sig lite och skaffa en mer taktisk ledare.

 

Ställningen:
Barcelona 2
Real Madrid 3

 

Enligt dessa faktorer är det alltså helt rimligt av mig att heja på Real Madrid vilket dock är ovidkommande med tanke på att mitt hjärta redan håller på dom i kvällens match. För övrigt hoppas jag den blir sjukt jäkla kul. Det är roligt att Mourinho som vanligtvis jobbar med en pansarsköld i försvaret vilket stoppade Barca mot Inter nu också har ett lag med extremt offensiva stjärnor. Jag hoppas på mycket action och tårar ikväll.

Kommentarer
Postat av: pelle

"och jag är trött på att se den där lilla fluffiga vätten tossa runt i sin autistiska fotbollsvärld"



hahah! eller !lol! i bloggens ära



fastnade och sträckläste alla inlägg bra bra bra!

2010-11-29 @ 18:14:44
Postat av: Viktor

Mästerlig blogg! Ville bara bokföra följande på Mourinhos konto:



http://www.youtube.com/watch?v=0qTN52h0yWY&feature=fvst

2010-12-02 @ 07:24:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback