VM I RYMDEN

 

 

Jag fick en väldigt träffande kommentar på föregånde inlägg: VM I RYMDEN. Japp, true. Bilderna är helt bisarra, samt tanken på att ha VM i ett land där det behövs två ggr befolkningsmängden till att köpa biljetter nog för att VM:et ska anses som lyckat.

 

Qatar är en monarki där kungen styr efter muslimska lagar, men med en mycket liberalare tolkning än många andra arabländer. Jag gillar tanken på att ha VM i ett muslimskt land, men jag är ju också onormalt intresserad och fascinerad av alla religioner.
Som tur är är jag inte jude eftersom det skulle kunna vara ett stort problem att ta sig in i landet då.

 

Det är det första arablandet där kvinnorna fick rösträtt och det finns inga lagar kring vad kvinnor får eller inte får bära för kläder (tummen upp!) (jag älskar iofs sjal och burka men dom väljer ju oftast att bära det så jag kan få titta mig nöjd om jag åker dit). Sedan moderniseringen har landet byggts upp i rekordfart vilket har kunnat ske genom ett modernt slavarbete där man nu byggt en arbetarstad efter att arbetslägren blivit hårt kritiserade.

 

Det finns en kyrka i Qatar, men både kyrkklockor och kors är förbjudna. (:c tur att jag tatuerat in ett kors då (nej jag är inte en katolsk birrobloggare))

Homosexualitet är straffbart med upptill fem års fängelse. :c :c :c

 

 

Somrarna pågår mellan maj och september och är extremt heta med omväxlande torka och fuktighet. Temperaturen går upp till 50°C. Även om de lyckats trolla ihop AC som funkar i de där arenorna kan dom ju inte lägga ett lock över hela landet och dra på en fläkt. Visst. VM har varit framgångsrikt i heta länder innan, men Qatar!

 

Eftersom Qatar som sagt är en ÖKEN så konsumerar man oerhörda mängder vatten och det kommer behöva öka i massor för att hålla VM och dess besökare vid liv. Grattis Coca Cola.

 

Alkohol är inte förbjudet men får bara drickas på vissa platser med tillstånd, och som konsument behöver man också särskilt tillstånd. Förmodligen kommer dom lösa detta men det ska vara på särskilda utvalda platser, några lyxbyggen eller obehagliga specialtillverkade platser troligtvis.

 

Problemet är fortfarande vart man ska kunna ta del av VM utanför arenorna. Ska man vid sidan om lyxhotellen bygga upp sunkhak med rimliga priser?

 

Att resa till, bo, dricka och leva i Qatar kommer vara orimligt dyrt. Det är en öken med några lyxpalats och absurda jättekomplex.

 

Qatar har aldrig ens kvalificerat sig till fotbolls-VM. Deras två främsta skäl till varför de skulle väljas som värdnation var att det skulle ena det oroliga mellanöstern, och att arenorna kunde skänkas som välgörenhet till länder i området med mindre resurser.

 

 

 

4 miljarder dollar kommer att läggas på att bygga arenorna och att rusta upp tre arenor de redan har.  50 miljarder dollar ska läggas på att bygga upp infrastrukturen. Kom ihåg, Qatar är en öken.

 

Jippie. Jag tror vi kan se fram emot halvtomma arenor och över 9000 kontroverser. En positiv grej är om landet inte blir raped av vidriga besökare utan utvecklas positivt, dessutom, eftersom det blir VM i rymden kommer dom behöva lösa massor av saker, såsom vattentillförsel, AC till alla rymdarenor som inte drar för mycket energi etc etc. Jag hoppas på grymma uppfinningar och att Qatar räddar mänskligheten innan 2012.

 

Mest uppenbara mutan i världshistorien. Detta kan verkligen bli ett fiasko, eller ett soft inomhus-VM i rymden, det spelar inte FIFA-gubbarna någon roll. Dom är 100 år gamla, blir vidrigt rika nu och lever inte kvar att bevittna detta låtsas-VM. Tänk er själva Theo Walcott kuta runt inne i det där rymdskeppet.
Jag tänker att Rymd-VM i Qatar vore en fantastisk film, Lynch kanske kan nappa? Men VERKLIGHETENS VERKLIGA VERKLIGHET?????? :cCcCCcCc

 

P.S Oroa er inte. Imorgon ska jag gnälla på rasist-Ryssland också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback